حضور مردم قدردانی از یک عمر فعالیت فرهنگی شکرالله بابان بود
فواد بابان در گفتگو با کردپرس:
حضور مردم قدردانی از یک عمر فعالیت فرهنگی شکرالله بابان بود
سنندج _ فواد بابان گوینده خبر رسانه ملی گفت: هنرمندی که در دل مردم و جامعه ماندگار باشد نمرده است و حضور گسترده مردم در مراسم ختم پدرم نشانگر این مهم بود.

به گزارش خبرنگار کردپرس فواد بابان فرزند مرحوم شکراله بابان و گوینده اخبار شبکه اول سیما در مراسم ختم و گرامیداشت پدرش که شامگاه دیروز جمعه 3 آذر ماه جاری در مسجد ملاویسی سنندج با حضور مسئولان، هنرمندان، ادبا، نویسندگان و مردم فرهنگدوست کردستان برگزار شد افزود: ادب و فرهنگ کردها به دلیل اصالت، تاریخ و ریشه آن هرگز نمی میرد و به دلیل تلاش و کوشش و زحمات فعالان این عرصه در گذشته جایگاه خوب و ارزشمندی در دنیا به ویژه کشورمان پیدا کرده است.
بابان گفت: امروز نیز با عشق و علاقه نسل جوان و توانمندی و آثار هنرمندان این سرزمین شاهد ارتقاء و توسعه فرهنگ و ادب کردی هستیم و این رمز ماندگاری این فرهنگ و تمدن است.
وی با بیان اینکه قدر هنر و هنرمندان طی این چند سال بهتر و بیشتر از گذشته مورد تقدیر و ارج قرار گرفته اظهار داشت: باید همواره از دانش و تجربه ارزشمند هنرمندان و فرهیختگان بهره بگیریم و تا دیر نشده از توان و تحلیل و آثارشان بیشتر استفاده کنیم و سالها خون دل خوردن و زحماتشان را ارج نهیم.
فرزند ارشد استاد شکرالله خان بابان تصریح کرد: پدرم هرچند دوست داشت در سنندج به خاک سپرده شود ولی آروزیش این بود که در قطعه نام آوران و فرهیختگان بهشت زهرا تهران و در کنار دیگر هنرمندان ایرانی به خاک سپرده شود زیرا معتقد بود یک ایرانی است و متعلق به همه ایرانیان است و این مهم را برای خود افتخار می دانست.
این گوینده پیشکسوت خبر رسانه ملی بیان داشت: اگر قطعه ای موسیقی توسط مردم زمزمه شود یا یک تابلوی نقاشی بر روی دیوار خانه ای جا خوش کند و شعر شاعری توسط پیران یا جوانانی تکرار شود این نشانگر زنده بودن صاحب اثر است و ما امروز در این مراسم شاهد چنین تصویری بودیم.
فواد بابان با بیان اینکه هنر فقط برای مردم است و اگر برای مردم نباشد ارزشی نخواهد داشت افزود: در مراسم ختم در تهران و سنندج و حضور مردم وفادار و بافرهنگ این سرزمین به ما بهتر و بیشتر ثابت شد که تلاش و فعالیت فرهنگی و هنری یک انسان از دید و انظار مردم هرگز فراموش نشدنی است و هنرمند مردمی هرگز مردنی نیست.
بابان در جواب خبرنگار کردپرس که با این استقبال پرشور مردم در مراسم ختم پدرش چه پیامی دارید؟ گفت: من کوچکتر از آنم که پیامی در ارتباط با این همه عشق و لطف مردم داشته باشم اما از حضور صمیمی و پرشور مردم و به ویژه در تهران و سنندج با تمام وجودم قدردانی می کنم و امیدواریم بتوانیم با ادامه دهنده راه پدرم شکرگزار این همه لطف و مهربانی باشیم.


وی با بیان اینکه پدرم برای فرهنگ ایران و به ویژه کردستان و سربلندی سرزمینش سالها تلاش کرد و مردم نیز این مهم را با آنچه که مشاهده کردیم درک کردند و پاسخ گفتند اظهار داشت: من و برادران و خواهرانم از امروز باید طور دیگری راه برویم و بهتر و درست تر از گذشته در راه اعتلای فرهنگ و ادب این سرزمین تلاش کنیم چون بهتر برایمان ثابت شد که پدرمان در میان مردم و جامعه اش چه جایگاهی دارد و این مهم برای همه ما و خانواده هر هنرمندی افتخار است و به ایرانی بودن به ویژه کُرد بودن خود افتخار می کنیم.
شکرالله بابان هفته گذشته در سن 89 سالگی بر اثر کهولت سن در گذشت. وی در سال 1302 هجری شمسی از خاندان معروف کارگزاران بابان سنندج متولد شد، بابان فرزند مرحوم حاج داودخان و مادرش آمنه دختر فخرالعلمای بزرگ کردستان بوده است.
شکرالله بابان در سال 1322 شمسی در سن 20 سالگی با فرخ لقاء شیخ الاسلامی دختر مرحوم ناظم الشریعه ملقب به قاضی القضات کردستانی ازدواج می کند که حاصل این زندگی مشترک 8 فرزند بوده است.
جهت کسب علم و دانش و ادامه تحصیل در سال 1331 شمسی زادگاهش را ترک کرد و راهی تهران شد و به تشویق مرحوم حاج سید محمد شیخ الاسلام از اساتید برجسته دانشگاه مشغول ادامه تحصیل می شود. و در دانشکده ادبیات و حقوق موفق به اخذ مدرک لیسانس می شود.
وی فعالیت رادیویی‌اش را سال 1337 در تهران آغاز کرد و در سال 1342 شمسی رئیس اداره رادیو و تلویزیون کرمانشاه شد.
مدیریت رادیو و تلویزیون آذربایجان غربی و کردستان از دیگر پست های فرهنگی این استاد بوده است و این شخصیت فرهنگی برجسته سال ها به عنوان گوینده، مفسر، شاعر، نویسنده، مترجم و مدیرکل مراکز صداو سیمای آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان فعالیت کرده ‌است.
کتاب‌ های صلاح‌الدین ایوبی، جغرافیای کردستان و فرهنگ لغت هزار صفحه‌ای فارسی به کردی بابان از جمله تالیفات زنده یاد شکرالله بابان است و هنوز برنامه کاروان شعر و موسیقی کردی با شعر خوانی وی و صدای گرم و ماندگار هنرمند نامی زنده یاد استاد حسن زیرک از یادها نرفته است.
شادروان بابان، دارای 8 فرزند (5 پسر و 3 دختر) است. فواد بابان گوینده قدیمی صدا و سیما، بابک بابان گوینده اخبار ورزشی شبکه خبر و بختیار بابان عضو پیشین تیم ملی بسکتبال ایران از جمله فرزندان سرشناس شکرالله بابان هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:حضور مردم قدردانی از یک عمر فعالیت فرهنگی شکرالله بابان بود , | 20:1 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=